Case study proses permohonan kelulusan pelan ubahsuai rumah teres endlot di seksyen U16 Shah Alam

 Masalah Ubahsuai Rumah - Wajib Sediakan Pintu Keluar Belakang Rumah


Assalamualaikum & salam sejahtera! Kali ini saya nak kongsi satu masalah ubahsuai rumah di Shah Alam iaitu 'Kewajiban Menyediakan Pintu Keluar di Belakang Rumah'. Hal ini adalah berkaitan dengan mana-mana rumah yang mempunyai jalan 5' @ 10' dibelakang rumah.

Pada bulan April 2014, saya telah mengemukakan pelan ubahsuai rumah ke MBSA bagi klien saya yang ingin mengubahsuai rumah teres 2 tingkat jenis end-lot di seksyen U16, Shah Alam. 


Semasa submission pertama, pelan-pelan telah disemak & didapati beberapa perkara perlu ditambah & dibaiki dalam pelan. Gambar dibawah adalah komen dari MBSA terhadap pelan tersebut. Perhatikan komen nombor 4, MBSA arahkan supaya dikekalkan @ dibuat baru pintu keluar ke jalan belakang (nama & alamat klien dipadamkan untuk menjaga privasi klien).


http://www.PelukisPelan.co.nr
Borang komen dari MBSA

http://www.PelukisPelan.co.nr
Pelan menunjukkan tiada pintu keluar ke belakang

Saya kemudian pulang ke pejabat, baiki pelan-pelan tersebut, cetak semula, minta klien sign atas pelan & pada hari berikutnya saya re-submit semula ke MBSA. Dibawah adalah pelan bahagian belakang yang telah dibaiki & disediakan pintu keluar ke belakang ;




Alhamdulillah selepas submission ke-2, pelan telah diterima dan mendapat kelulusan ubahsuai rumah & permit mulakerja seperti dibawah.





http://www.PelukisPelan.co.nr
 
KESIMPULAN & PENGAJARAN
Jika anda ingin mengubahsuai bahagian belakang rumah & mempunyai jalan 5' @ 10' 'service lane' dibelakang rumah, sila kekalkan pintu belakang sediada atau tambah pintu keluar ke belakang kerana ini adalah 'fire exit' yang diwajibkan oleh MBSA untuk keselamatan anda.

Jumpa lagi & selamat mengubahsuai rumah anda. 

KLIK SINI UNTUK KHIDMAT REKABENTUK & PENYEDIAAN PELAN UBAHSUAI RUMAH KE MBSA

MAKLUMAN ;
Artikel di atas adalah copypaste dari artikel asal yang saya tulis di blog ini ==> https://tips-ubahsuai-rumah.blogspot.com/2014/05/masalah-ubahsuai-rumah-wajib-sediakan.html